Oedeem / Lymfoedeem

Oedeem is een opeenhoping van vocht in de huid en onderhuid. Dit kan ontstaan door onvoldoende afvoer van weefselvloeistoffen. Oedeem kan in verschillende vormen voorkomen en veel verschillende oorzaken hebben.

PRIMAIR LYMFOEDEEM

Aangeboren zwakte of het ontbreken van gedeeltelijke lymfebanen.6

SECUNDAIR LYMFOEDEEM

Ontstaat door invloed van buitenaf, welke het lymfestelsel beschadigt, bijvoorbeeld;

• Na een ongeluk
  • Bij weke delenletsels
  • Na erysipelas*² (wondroos)
  • Na een operatie
  • Tijdens of na radiotherapie (bestraling)
  • Diepe veneuze insufficiëntie (vaatlijden)
  • Tijdens de zwangerschap
  • Door een staand beroep
  • Door trauma (vallen, stoten e.d.)

WERKING VAN HET LYMFESTELSEL

Het lymfestelsel heeft een belangrijke functie in het afweermechanisme van het menselijk lichaam. Normaal gesproken zorgt het voor de afvoer van weefselvloeistoffen met afvalstoffen uit het bloed via de lymfevaten(banen). Als er door bovenstaande redenen meer vocht aan het stelsel wordt aangeboden dan kan worden verwerkt, ontstaat er oedeem. Oedemen kunnen een groot probleem worden. Als het te lang bestaat komen er eiwitten in het lymfevocht, dit is lymfoedeem. Als eenmaal lymfoedeem ontstaan is, is het van belang dat het zo snel mogelijk behandeld wordt om verdere complicaties te voorkomen. Complicaties kunnen zijn: slechte huidconditie, slecht genezende wonden, fibrose*¹ (verhardingen), bewegingsbeperkingen, pijn, stuwingen in de huid en een grotere kans op erysipelas*² (wondroos).

*¹ Fibrose. Als langer bestaand lymfoedeem niet behandeld wordt, gaan de eiwitten die zich

bevinden in het lymfoedeem verharden. In een later stadium kan dit veranderen in bindweefsel. Dan is het onomkeerbaar. Daarom is het zaak om tijdig te behandelen.

7

*² Erysipelas is een bacteriële infectie die vooral snel ontwikkelt in eiwitrijk vocht en

waardoor de kleine lymfebanen worden beschadigd.

BEHANDELING OEDEEM

• Integrale oedeemtherapie